Wyjaśnienie kodu/pozycji 17 w niemieckim dowodzie rejestracyjnym


Kupując samochód, motocykl, przyczepę czy inny pojazd w Niemczech, każdy nabywca otrzymuje komplet dokumentów. Najważniejszym z nich jest niemiecki dowód rejestracyjny pojazdu (Fahrzeugschein / Zulassungsbescheinigung Teil I). W dokumencie tym znajduje się wiele rubryk oznaczonych numerami, a jedną z częściej budzących wątpliwości jest właśnie pozycja 17.
W tym artykule wyjaśniamy, co dokładnie oznacza ta rubryka i dlaczego jest istotna podczas rejestracji pojazdu w Polsce.

Objaśnienie kodów obowiązujące od 01-09-2023 r.

  • "K" - pojazd zarejestrowany na podstawie homologacji typu UE lub ABE, dane są zgodne,
  • "A" - pojazd zarejestrowany na podstawie homologacji typu UE lub ABE, dane nie są zgodne,
  • "E" - pojazd zarejestrowany na podstawie pojedynczego pojazdu zgodnie z §21 StVZO - Indywidualne dopuszczenie - (patrz wyjaśnienie niżej) - wymaga się uznania w Polsce przez TDT,
  • "Z" - pojazd zarejestrowany na podstawie dowodu rejestracyjnego część 1 z innego państwa członkowskiego, jeśli dane techniczne są niekompletne (cecha "Z" wygasa - tylko aktualizację),
  • "N" - pojazd zarejestrowany na podstawie krajowej homologacji dla pojedynczego pojazdu zgodnie z art 45 Rozporządzenia (UE) 2018/858 (wydany przez właściwy organ w kraju) - Krajowe indywidualne dopuszczenia pojazdu - wymaga się uznania w Polsce przez TDT
  • "U" - pojazd zarejestrowany na podstawie homologacji dla pojedynczego pojazdu zgodnie z artykułem 44 Rozporządzenia (UE) 2018/858 (wydany przez właściwy organ w kraju) - Unijne indywidualne dopuszczenia pojazdu - nie wymaga się uznania w Polsce

Objaśnienie kodów obowiązujące do 31-08-2023 r.

  • "K" - pojazd zarejestrowany na podstawie homologacji typu UE lub zatwierdzony przez ABE, dane są zgodne,
  • "A" - pojazd zarejestrowany na podstawie homologacji typu UE lub zatwierdzony przez ABE, dane nie są zgodne,
  • "E" - pojazd zarejestrowany na podstawie opinii urzędowo uznanego biegłego sądowego,
  • "Z" - pojazd zarejestrowany na podstawie dowodu rejestracyjnego część 1 z innego państwa członkowskiego, jeśli dane techniczne są niekompletne,
Wyjaśnienia podane zgodnie z dokumentem "Leitfaden zur Ausfüllung der Zulassungsbescheinigung Teil I und II"
Rozporządzenie o dopuszczeniu pojazdów do ruchu drogowego (StVZO)
§ 21 Dopuszczenie do ruchu pojazdów indywidualnych
  • (1) Jeżeli pojazd nie należy do typu posiadającego zatwierdzenie, osoba uprawniona do dysponowania pojazdem musi złożyć wniosek o wydanie pozwolenia na eksploatację do organu właściwego zgodnie z prawem krajowym. Do wniosku o wydanie pozwolenia na eksploatację należy dołączyć opinię rzeczoznawcy urzędowo uznanego w zakresie ruchu drogowego lub opinię jednostki technicznej wyznaczonej zgodnie z § 30 rozporządzenia w sprawie homologacji pojazdów WE do badania pojazdów komplet­nych danej klasy pojazdów. Opinia ta musi zawierać opis techniczny pojazdu w zakresie niezbędnym do sporządzenia dowodu rejestracyjnego część I oraz część II. Do opinii należy dołączyć załącznik, w którym wskazane są przepisy techniczne stanowiące podstawę do wydania pozwolenia na eksploatację pojazdu. W przypadkach określonych w § 19 ust. 2 w załączniku należy dodatkowo wskazać zmiany, które doprowadziły do wygaśnięcia poprzedniego pozwolenia na eksploatację. W opinii rzeczoznawca urzędowo uznany w zakresie ruchu drogowego lub jednostka techniczna wyznaczona zgodnie z § 30 rozporządzenia w sprawie homologacji pojazdów WE do badania pojazdów komplet­nych danej klasy pojazdów potwierdza, że opis pojazdu został sporządzony prawidłowo oraz że pojazd spełnia wymagania zgodnie z § 19 ust. 1; dane z opinii są przenoszone przez organ wydający pozwolenie do dowodu rejestracyjnego część I oraz, o ile przewidziano, do części II.
  • (1a) Jeżeli pojazd należy do typu posiadającego zatwierdzenie lub posiada indywidualne pozwolenie na eksploatację zgodnie z niniejszym rozporządzeniem, bądź indywidualne zatwierdzenie zgodnie z § 13 rozporządzenia w sprawie homologacji pojazdów WE, przeprowadzenie opinii jest dopuszczalne wyłącznie w przypadku, gdy pozwolenie na eksploatację wygasło na podstawie § 19 ust. 2.
  • (2) Dla wyników ujętych w opinii muszą istnieć protokoły z badań, z których wynika, że przeprowadzono wymagane badania i osiągnięto wymagane rezultaty. Na żądanie protokoły z badań należy przedłożyć organowi wydającemu pozwolenie lub organowi nadzorczemu. Okres przechowywania opinii i protokołów z badań wynosi dziesięć lat.
  • (3) Kierownik jednostki badań technicznych odpowiada za zapewnienie jednolitej jakości wszystkich działań wykonywanych przez uprawnione osoby. Jest zobowiązany przedkładać organowi nadzorczemu corocznie oraz dodatkowo na jego konkretne żądanie raport dotyczący zapewnienia jakości. Raport musi w przejrzystej formie zawierać informacje o przeprowadzonych kontrolach jakości oraz podjętych działaniach naprawczych, o ile były one konieczne w związku z naruszeniami. Kierownik jednostki badań technicznych musi zapewnić, aby wadliwe opinie, na podstawie których pojazd został lub miałby zostać dopuszczony do ruchu, a które stwarzają istotne zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego, zdrowia publicznego lub środowiska, były niezwłocznie po ich stwierdzeniu zgłaszane właściwemu organowi wydającemu pozwolenia oraz właściwemu organowi nadzorczemu.
  • (4) W przypadku pojazdów wymagających rejestracji należy wraz z wnioskiem przedłożyć dowód rejestracyjny część II. Jeżeli dokument ten nie został jeszcze wydany, należy złożyć wniosek o jego wystawienie zgodnie z § 14 rozporządzenia o rejestracji pojazdów.
  • (5) Jeżeli do wydania pozwolenia dla pojazdu konieczne jest dodatkowo uzyskanie zezwolenia wyjątkowego zgodnie z § 70, jednostka dokonująca badania musi wskazać to w opinii i rzeczowo uzasadnić.
  • (6) W drodze odstępstwa od ust. 4 zdanie 1, dla pojazdów rejestrowanych na potrzeby Bundeswehry nie jest wymagane przedłożenie dowodu rejestracyjnego część II, jeżeli rzeczoznawca urzędowo uznany w zakresie ruchu drogowego lub jednostka techniczna wyznaczona zgodnie z § 30 rozporządzenia w sprawie homologacji pojazdów WE do badania pojazdów kompletnych danej klasy pojazdów wystawiła potwierdzenie danych zgodnie ze wzorem 2d.

X

Logowanie

Nazwa użytkownika

Hasło


Nie możesz się zalogować? Utwórz o nowe hasło

X


Kontakt:


Jeżeli masz do nas jakieś pytania, możesz je zadać za pomocą naszego formularza kontaktowego.